dulu free hair sekarang berhijap....

original pic :D
"waaaaa...abby sekarang ko da cantik. Nampak lagi kemas la kola mcm ne. Bukan ke elok kalo ko macam ne dari dulu".
"YA ALLAH,aku ingatkan sapa la tadi. Ingatkan ada budak baru lapor diri,rupanya kau abby".
"ABBBBBBYYYYYY,ko ke ne??. YA ALLAH,ko nak kemana ne".
"Kenapa pakai macam ne??berubah habis".
"ABBY,akak nampak ko lain sangat la".
"Babeh,ko dah pakai tudung...congeres".
"Abby da berhijrah..tahnia".
"Ko dah makin cantik la sekrang,suka sanggat dengan perubahan ko 2".
Yang kat atas itu ada macam2 reaksi bilamana saya sudah berubah. Semuanya memuji,tak tahulah ikhlas ke tak atau sekadar mengambil hati or nak mengambil perhatian.
Apapun,aku tak kisah asalkan apa yang dorang cakap itu aku tetap nak memakainya.
Ada yang tertanya2 kenapa aku boleh nak berubah.
Sebenarnya dari dulu lagi nak berubah nak berhijap,tapi tak tahulah bila masa yang sesuai.
Aku taknaklah,pakai tudung sekadar pegi keja. Balik keja or nak kuar rumah tak pakai tudung. So nampak macam hipokrit sangat. Itula sebabnya aku mengambil masa.
Dan pada penggakhiran 2010,itula pertama kalinya aku keluar memakai tudung. Waktu itu hanya TUHAN saja yang tahu hatiku. ALHAMDULILAH,aku berjaya melawan godaan syaitan.
Dan aku memakai tudung ne sebab diri aku bukan sebab diri yang nak berubah.
Ada dua sebab kenapa aku nak pakai tudung.


pertama : selama aku jadi free hair ne,aku rase macam hidup ini bagaikan tidak sempurna. Seperti ada yang kekurangan pada tubuh aku. Dan aku juga berasa takut kadang kala,iyalah aku ne bukanya seorang yang alim pun. Bilamana aku tido dan aku selalu berdoa agar mata aku akan tercelik semula. Dan bilamana aku terfikir semula,andai aku tido dan mata aku tidak akan terbukak semula sudah sememangnya tiada masa untuk aku bertaubat. bila difikirkan semula memakai tudung ini dapat mengurangkan sedikit dosa2 yang telah aku lakukan. Sekurang2nya aku sudahpn menambah apa yang patut. Bilamana aku sering baca dimana2 buku seorang perempuan itu mendedahkan auratnya balasn diakhirat itu lebih terseksa. Takut dibuatnya,itulah sebabnya aku nak bertudung.
Walaumana aku tahu aku bertudung nepun banyak lagi kekurangan pada diri aku,tapi aku mahu belajar lagi untuk menjadi wanita yang soleha. Perlahan2 lama2 nanti lajulah macam kereta F1..

kedua : sebab..tuttttt..hehehe..seseorang yang kiranya macam istimewalah dulu,sebab itu aku berubah. Tapi bukan disebabkan dia sangat aku berubah. Sebab kalo kite berubah sebab kan seseorang,bilamana dia akan tinggalkan kita pasti kita akan kembali ke kehidupan lama kitakan.
Tapi apa2pun sebenarnya dia yang dah banyak mengubah aku,walau aku tahu dia takan mauhukan aku. Biarlah,sekurang2nya aku rasa dia seseorang yang banyak mengubah hidupku..


Dulu aku free hair,macam2 gaya rambut nak dibuat..tiap2 bulan nak pergi salon cuci rambut,ubah gaya..tp itu dulu,sekarang aku dah bertudung. Sebenarnya orang yang memakai tudung itu sungugh manis,lagi2 orang yang dulu free hair lepas itu die bertudung.
Betul aku tak tipu. Cubalah nanti mesti ada yang memuji.

Apa2pun setiap yang kita lakukan setiap perubahan ke arah kebaikan yang hendak kita lakukan sebenarnya atas diri kita. Jangan berubah sebab orang lain. Tidak akan menjadi. Tapi kalo kita berubah angap saja dia sebagai pendorong kita untuk berubah..jangan kita letak sepenuh harapan.

Dan sekarang aku bahagia dengan penampilan aku. Aku bertudung,ramai yang tak tegur aku sekrang sudah tegir aku,dia orang kata aku makin cantik dan bertambah cantik. Apa2pun terima kasih meuji diriku. tidak kisah lah yang ikhlas ke atau tidak. Aku terima dengan ikhlas.

2 ulasan:

Diari Si Froggie berkata...

Really support u lalink..tros kan berhijab. ur so sweet in ur hijab. yaaayyy!!! ^_^

ELIYA_HAWA berkata...

yup..btul2



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..