satu hari di muzium negara




jabatan kemajuan orang asli
teras kemajuan orang asli
korang pernah pergi tak muzium negara...
mestilah ada yang pernah pergikan,kalo x pernah pergi tu baiklah pergi berjalan2 ke sana..
tengok2 apa2 yang patot..n then nk promotkan la JABATAN KEMAJUAN ORANG ASLI..
sekrang ni kt muizum ada pameran orang asli...
okey..
berbalik dengan cerita asal aku..
pada 20/4/2011..aku dengan bukan suka rela telah mengantikan orang y sepatutnya ditugaskan jaga muzium..
so terpaksala aku gantikan dorang ne..
hari y aku gantikan 2 adalah hari pertama pameran 2 di pamerkan di musium..OMG...
first2 dtg errr...memang agak teruk lah coz kena wat kerja..nak berjalan pn x sempat..
punya la penat..er tapi tak per satu penggalaman..banyak y aku belajar semasa menjadi urus setia di pameran 2..URUS SETIA lah sangat...
huhuhu..
tapi bukan nak kata lah..aku bukannya tau sangat pasal barang2 orang asli neh...amik ko pelancong asing datang,aku nyorok dulu coz memang aku tak tau nk expland macam mana pasal barang2 tu..nama je koja tempat orang asli..pehalnya mana la aku tau...
but okey la,hari pertama 2 ada juga la orang datang..
ini adalah barang2 untuk tujuan perubatan masayarakat orang asli

cerita pada 28/4/2011
ne memang jadual aku jaga pameran..
aku ditugaskan dengan 2 orang kakak y cantik dan yang cantik dari yang cantik la..
maksudnya kakak y dah kahwin la...
emmm,ngan kakak2 ne agak best sikit coz dorang ne suka berjalan..
sempatlah kita orang tawaf satu muzium 2..huhuhu..dengan kuasa yang ada dapat free je la masuk muzium 2..
ushhh memang best dapat berjalan kat sana n bergambar 2 yang penting..
time hari 2 banyak budak sekolah buat lawatan..
yang paling best tengok budak sekolah tadika
jalan berdua2 sambil berpegang tanggan..n then y paling kelakar dorang mengeja nama jabatan JAKOA JADI JAKON..hahaha
budak2 tadika yang cumel2
memang x boleh blah budak2 tadika ne kan..
alolololo
dah nama nyer dak tadika..baru nak merangkak2 nk mengeja..
time ne x ramai orang
tapi time ne la rase seronok sikit...
macam2 aku tgok barang2 kt muzium 2..
n aku belajar pasal orang asli..
suku kaum mereka dan adat meraka..
dorang ne ada banyak kaum..
macam kita juga banyak keturunan..
ada bugis,jawa ada banyak lagi la...
tapi kalo korang pergi muzium banyak juga korang dapat input pasal sejarah2 ne..
sekarang ne muzium tengah wat pameran orang dulu2..
pasal pemerintah di situ...
errr aku sebenarnya kalau tengok patung aku takot tau..sebab aku rasa patung tu macam nk cekik aku je..hahaha..kelakar la pulak..macam budak2 pulak..budak2pun x macam aku ne...

okey la..ape2pun dtg la melawat muzium...

haaa,takotnya ngan anak patung ne..

dengan mak2 dara


sempat lagi berposing kat tangga

sempat lagi berpose kt tangga muzium ne

kuatkan la semangatku

YA ALLAH..
berikan lah aku kekuatan dalam aku menempuh segala takdir mu..
kuatkan lah semangat ku
agar aku tidak kecundang
sekali gus mengundang luka di hati..

YA ALLAH....
berikan aku semangat untuk aku meneruskan
perjuangan untuk hidup,
untuk aku meneruskan sisa-sisa hidup,
untuk aku menjalani hidup sebagai hamba-mu ini..

YA ALLAH...
jadikan la aku wanita yang paling bahagia
agar aku tidak menitiskan air mata
untuk orang-orang yang selalu menyakiti hatiku..
jadikan lah aku wanita yang dihormati
agar aku di pandang mulia oleh semua..

YA ALLAH..
hanya pada-MU
tempat aku meminta..hanya kepada-MU
aku beserah...

andai lelaki tahu....

ku tercipta untukmu sayang....


Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan jatuh cinta,lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, ...tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku. Andainya lelaki tahu..Apabila perempuan bercakap banyak, dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.Andainya lelaki tahu..Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, bukan bermakna dia tidak sayang..tetapi dia terlalu sayangkan anda dan masih mengangap anda anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda. Andai lelaki tahu..Apabila perempuan merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit atau hadiah sedozen, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat perempuan rasa dihargai.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak menyintai tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu, dia benar-benar maksudkannya. Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata. Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia dengan kamu, percayalah, walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik. Andai lelaki tahu..Apabila perempuan menjadi degil, dia bukan bermaksud untuk menjadi degil tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. Andai kena caranya, jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda. Andai lelaki tahu..Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan . Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang bisa menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyongkong anda dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2 anda.


cintailah wanita yang mencintai TUHANYA,RASULLNYA,yang pandai menjaga maruahnya,maruah suaminya,yang lemah lembut dan bersopan santun,yang pandai berdikari di atas kakinya sendiri...

sedikit bingkisan...

wanita..
dengan kecantikan mu,
engkau lebih elok dari matahari

dengan akhlakmu,
kau lebih wangi dari haruman

dengan rendah hati
kau lebih tinggi dari rembulan

dengan kelembutanmu
                                                                                                                    
kau lebih halus dari rintik hujan..                   


wanita kelembutanmu membuatkan hati suamimu menjadi penyayang....

ku sedar aku hanyalah wanita biasa yang punya banyak kelemahan dan kekurangan dari yang terbaik.....
andai dia tahu isi hatiku...
tidaklah aku tercari-cari soalan untuk bertanya
tidaklah aku mahu bertanya
kerana andai dia tahu..........

KENAAPA PERLU ADA....

kenapa
setiap kali kite mengelak,dirinya muncul,
setiap kali kita mahu melarikan diri
dia muncul sekali lagi...
setiap kali kita cuba belari
semakin dia menghampiri dengan perlahan-lahan seakan mengejar kita....
arghhhh....
itu semua perasaan hati...
tapi
kenapa....
dia seolah-olah cuba mengejar sedangkan kita cuba belari..
kenapa dia semakin kuat menghampiri tika aku mahu menyembunyikan diri...
masih adakah sayang dihati
sedangkan hati ini telah tertutup untuk lelaki itu..
masih adakah cebisan rasa sedangkan segala-galanya sudah ku buangkan jauh dari hati ini..
masihkah ada gelora sedangkan semuanya telah ku tepis...
untuk sekian kalinya telah ku kuncikan segala hati ini untuk dia,yang muncul semula dalam hati ini..
tidak mahu lagi dia menjadi lelaki yang bertakhtah dihati ini..
cukupla aku kecewa dan rasa kecewa taktakala dia tida pernah menyambut hati ini....

pergi la wahai sang hati..
jangan kau cuba menghampiri hati ini
kerana aku tidak mahu lagi engkau muncul kerana aku sudah tidak berdaya lagi mahu kau beraja dihatiku..

pergilah kau jauh dari pandanganku,
tidak ku mahu kau menjelma atau muncul di hadapan ku...
aku tidak mahu semuanya satu kebetulan....

pergilah wahai kesedihan,
jangan cuba kau menghampiri hatiku lagi,
pergi lah wahai sengsara
tidak mahu lagi kau terus menghantui ku,
pergilah saat duka lara...

aku mahu menjadi diriku.....
gembira sepertia sediakala.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..